Klukovské vzpomínky 556

Moji milí příznivci, neumřel jsem, ba ani koronáč mne naštěstí nepostihl. Postihlo mne to, že mě nebavilo psát. Proč? Že by nebylo o čem? Je o čem, ale můj názor na spoustu věcí se diametrálně liší od názoru redakce psa a proto jsem přestal psát.

Oslavil jsem prvního června sedmdesát let mého trvání na tomto světě. Děkuji za projevené i neprojevené gratulace. Je to krásné a milé, když si někdo vzpomene, děkuji. Například redakce psa si nevzpomněla…

Můj život je spojen s letištěm a aeroplány. Je to má životní láska. Zažil jsem vzestup a strmý pád Československých, později Českých aerolinií. Této společnosti jsem věnoval většinu mého produktivního věku a mám k ní velmi osobní vztah. V proměnách času na začátku devadesátých let se ze soudruha náměstka Ing. Kůly stal pan vice president Ing. Kůla a později prezident Ing. Kůla. Do smrti si budu pamatovat, jak soudruh náměstek po nás žádal na začátku listopadu 1989 při našem odjezdu do Anglie, abychom nezapomněli po návratu odevzdat „hlášení o styku s cizincem“. „Kdybych vás vybíral já podle morálněvolních vlastností, vy byste tam soudruhu Čechu nikdy nejel! Ale vybraly si vás British Airways, tak se s tím nedá nic dělat!“ Netušil, co bude za pár dní následovat a že se vrátíme v prosinci do jiné země. Po návratu jsem 20. prosince poctivě nadepsal obálku „hlášení o styku s cizincem“ a vložil jsem tam prázdný list papíru. I odebral jsem se na ředitelství opraven. Tam seděla v předpokoji paní Šternová, sekretářka s úžasnou pamětí. „Copak nám nesete pane Čechu?“ „Hlášení o styku s cizincem, prosím!“ Málem spadla pod stůl. Bylo to v době, kdy žádný z komunistických bossů netušil, kam se to zvrtne. Napochodoval jsem do kanceláře, odevzdal jsem obálku s tím, že nám to bylo kladeno před odletem na srdce. „Ale pane Čechu, doba se změnila.“ „Nezměnila, vy tady sedíte furt!“ A odešel jsem. Ó jak jsem soudruhovi/pánovi Kůlovi křivdil. Když se změnil ze soudruha náměstka na pana prezidenta, dělali jsme si z něj srandu. Začal se psát Mr. Kula, takže mu nikdo neřekl jinak, než mrkula. V televizi pronesl památný výrok o tom, že je rozený manažer. Považovali jsme to za perlu. Ale on měl pravdu! To, co přišlo po něm bylo neskutečné.

V roce 2002 dostal aerolinku jako trafiku po neúspěšném vedení Ministerstva obrany Tvrdík, řečený Luftjarda. Na rozdíl od Kůly nevěděl o provozu aerolinií vůbec nic. On totiž, mám dojem, nevěděl nic o čemkoliv. Natáhnul si na letiště kamarády od armády. A ti si tam natáhli další kámoše jako poradce. Aerolinie bobtnaly a bobtnaly. Mezi největší experty patřil soudruh RSDr Ryban, který si skromně nepsal celého doktora politických věd, ale zkrátil si titul na pouhé Dr. Ten dělal personálního ředitele. Jako správný voják měl ve své kanceláři na zdi maskáčovou síť a RPG. Netuším zda funkční. Mohli jsme to zjistit, kdybychom v době návštěvy amerického prezidenta zavolali na ambasádu, že na letišti má jeden magor v kanceláři erpégéčko. Panečku to by byl tanec!

Tvrdík rozhazoval plnými hrstmi. Nakupoval letadla pro která nebylo využití. Nakoupil služební Audi, protože v té době paní Grossová zastupovala tuto firmu (pak stály odložené v hangáru C). A aerolinie začaly klesat do červených čísel. Když působení Tvrdíka bylo již neúnosné, vyhodili ho. Pak nastoupil „krizový“ manažer Lašák. Ten pořádal setkání se zaměstnanci za milióny, módní přehlídky a peníze létaly jak čerti.V době, kdy rozdával zaměstnancům zmrzlinu, aerolinie prodělávaly milióny. Spletl si aerolinku s realitní kanceláří a prodal všechny budovy, včetně hangárů. Ty jsme si potom pronajaly zpět za drahé peníze. Naštěstí ho také vyhodili (dnes má chlebíčkárnu „na zlatém kříži“), ale aerolinku nezachránil ani kamarád Janouška Dvořák, ani podivný Belgičan Moreeles (kamarád Dvořáka).Spojení s Korean byl výtlem do tmy. Nakonec začal kupovat aerolinku Šimáně. Tvrdík se vrátil s Číňany!

A já musím poslouchat neuvěřitelné lži jak koupíme aerolinie za symbolickou korunu. Cudně se paní ministryně nezmínila o miliardových dluzích, které k té koruně patří. „Naši občané by neměli jak se dostat do oblíbených letovisek, musíme s tím něco udělat.“ Nechápu, jak takovou blbost může vypustit! Na trhu letecké přepravy je ohromný převis nabídky nad poptávkou a jestli nějaký Smartwings padne, nehraje vůbec žádnou roli. Dokonce Ryan air už učinil našim cestovkám nabídku, takže „táta s mámou“ mohou odletět do milované Hurghady. Pak zase, že nepůjčíme, nekoupíme. Nakonec hradní kamarila vydala pokyn a zase se bude půjčovat a ručit za soukromý majetek českých miliardářů a Číňanů, kteří do společného podniku nedali ani korunu. Ale díky nim se do vedení může opět dostat Tvrdík! Bůh opatruj aerolinie!

14. června 2020