S Chamberlainem jsem měl takovou příhodu. V muzeu Royal Air Force je hala věnovaná vývoji letectví ve vztahu k historii. Je tam samozřejmě také rok 1938 a je tam velká fotografie Chamberlaina a u ní je psáno o Mnichovské dohodě. Můj kamarád Roger se k té fotografii postavil a řekl: „Honza, jsem hrdý, že je tady můj prastrýc!“ Mám Rogera rád, ale někdy má trochu výpadky. Náš společný kamarád Fatty je syn polských Židů, co uprchli na začátku války z Polska. Jeho rodina přežila holokaust. Díky této zkušenosti je velmi zběhlý v evropských dějinách. Roger se stále hrdě usmíval a Fatty mu řekl: „Než začneš být pyšný na tohoto zmetka, přečti si, co tady píšou a hlavně se s tím nechlub před Honzou. Munich Agreement celý ten průser začal. A ten tvůj úžasný prastrýc strčil Hitlerovi Československo do chřtánu!“ Roger se přestal usmívat, a když jsme poodešli, přečetl si, co tam píšou. A pochvalné to zrovna nebylo. Večer za mnou přišel a začal se mi omlouvat. „Rogere, tvůj táta odmítl ve Švýcarsku podepsat separátní dohodu o neútočení s německým velvyslancem, a ten zmetek Chamberlain je váš příbuzný?“
„Mně to nějak nedošlo, promiň.“
To byl výlet do historie. Teď hrdinná ruská armáda střílí do škol, do označených nemocnic. Absolutně nechápu, jak je možné, že středověké barbarské metody dnes někdo používá. Nedovedu si představit vojáka po zuby ozbrojeného, jak střílí do dětí, nebo do lidí prchajících do krytu. U nevzdělaných Arabů, kteří vzývají Alláha a střílejí do lidí s výkřikem „Allah akhbar!“, bych to ještě dokázal pochopit. Ale u Rusů bych nějakou inteligenci předpokládal. Asi marně!
V roce 1968, když sem vtrhly loupeživé bandy, jsme se nebránili. Naše armáda byla jen drahou ozdobou na přehlídky. Ukrajinci se brání. Ten skřet je z toho v šoku. Čekal, že přinejmenším etničtí Rusové je budou vítat. Velmi se přepočítal. Nikdo o ty hadrníky nestojí.
Jeden můj čtenář mne poučil o tom, kolik moderních stíhaček SU-27 Rusko má. Prý 600. A stíhacích bombardérů SU-34 přes 130. Čísla na papíře! Když Rusové nasadili v Sýrii SU-34 „jako smrtící zbraň“, byla nejvíc nebezpečná pro své posádky. Dvě letadla se srazila ve vzduchu, další sestřelili ruční raketou a zbytek nebyl provozuschopný. S SU-27 je to úplně stejné. Letadla nefungují. Moderní avionika se vyráběla na Ukrajině, motory také. Bez náhradních dílů letadla nelétají. Rusové nejsou schopni vyrobit ani budík! Putin může vykřikovat co chce. Ale věřit mu? To spíš přijde opravdový Ježíšek!
Minulý týden jsem dostal dopis, že jedna nejmenovaná společnost hledá mechaniky na Boeingy 737, 767 a 777. A také na Airbus 320. Platové podmínky velmi dobré, hotel a auto v ceně. Letiště Šeremetěvo. Na konci mailu byla poznámka od mého bývalého šéfa: to ti jen posílám, abys viděl, jak jsou v háji! Samozřejmě, že bych tam nešel. Evropský dohlédací úřad to vyřešil za ty blbce, kteří by tam šli: kdo půjde pracovat do Ruska, přijde o papíry. Rusové mají leasovaná letadla registrovaná na Kajmanských ostrovech a Bermudách. Kajmanský dohlédací úřad odebral těmto letadlům registraci, takže s nimi nikam nemohou, papírově vůbec neexistují.
Byl jsem na několika odstavných plochách v Arizoně a fotil jsem si tam řady uložených dopravních letadel. Mám dojem, že co nevidět takhle budou vypadat i letiště v Rusku. Bez náhradních dílů a mechaniků se s nejmodernějšími letadly mohou akorát tak vyfotit!