Klukovské vzpomínky 661
Omezené možnosti cestování přinášejí i kladné výsledky. Dříve jsem sedl do letadla a frrr pryč. Dnes se domluvíme v Jeep baru s naší muzejní skupinou, že bychom mohli někam vyrazit, že je už na čase. Naplánujeme cíl, naplánujeme trasu a můžeme vyrazit autem po zemích českých. Takhle jsme plánovali návštěvu Moravy. Ne, že bych se mohl utlouct po moravských vínech, naopak. Ale je tam několik muzeí, která stojí za to vidět. Jak to dopadalo už víte. Moraváci jsou prostě jiní.

„Tak jeďte do Světa Škodovek, to není daleko a je to tam fakt pěkné! Je to mezi Poříčím nad Sázavou a Čerčany,“ řekl Tomáš Hyan, automobilový odborník a publicista. „A kousek odtamtud, v Nespekách, je skvělá Stará hospoda!“ Tak jsme si naplánovali výlet do tohoto muzea. Nejsem příznivcem této značky, ale když Tomáš řekne o nějakém muzeu, že je dobré, je to výzva.

Vyjeli jsme v sobotu z Prahy a dorazili jsme do Světa Škodovek v poledne. Muzeum je v areálu staré fabriky. Majitelem je Pavel Zima. Tak dlouho sbírali s kamarádem Tomášem Hervertem soutěžní Škodovky, až si řekli, že by nebylo špatné je vystavit. A tak vzniklo ve staré fabrice JAWA toto nádherné muzeum.

Jsou v něm auta z let šedesátých až po dnešek. U každého exponátu je historie toho konkrétního kusu. U nablýskaného kupé Škoda 110R je napsáno, že auto bylo vyrobeno speciálně pro soudruha Brežněva. Jenže soudruh Brežněv miloval Ameriky, jak už to u komunistických pohlavárů bývá, a v do erka si nikdy nesedl. Auto stálo v garážích v Rusku a muzeu se podařilo auto přivézt. Ani nové panstvo nemělo zájem o Škodovku. 110R pro Brežněva má některé úpravy proti sériovým kusům, například nemá bezrámová okna dveří.

Je zde vystavený také prototyp Škoda 1000MB, který se tehdy jmenoval Favorit. Ten nemají ani v Mladé Boleslavi.

Největší ucelená sbírka soutěžních a okruhových aut Škoda na světě je pro fajnšmekra pastva pro oči. Spolumajitel muzea Tomáš Hervert říká, že různých sto třicítek soutěžních a okruhových má přes třicet pět. To byl vlastně základ muzea.

Dřevěná maketa Octavie 1:1 je nejdražší exponát. Škoda Henlein s kulomety a granátometem je z parodie na reklamu z České sody. V pozadí na obrazovce jde ta parodie a lidé se u toho chechtají. Dnes by to asi nemohlo vzniknout.

Je zde vládní prodloužená Škoda Octavia Long, kterou používal Zeman. Na sedačce má popelník s vajgly a lahev Becherovky. Naproti stojí vládní Superb 3,6 VR6, o kterém pronesl všeználek Klaus, že se strašně třese, a že s ním nikdy jezdit nebude. Dost dobře si neumím představit presidenta třeba Německa, že by nejezdil v německém autě. Luxusní Superb používal nakonec Ovčáček.

Muzeum Auto Škoda v Boleslavi je vlastně show room. Ty nejzajímavější exponáty jsou z neznámého důvodu u stropu a nemůžete si je prohlédnout. Na zemi jsou nové koncernové zázraky a netuším proč bych za prohlídku show roomu měl Škodovce platit. Tady si všechno můžete prohlédnout i vyfotografovat.

Vřele toto „přátelské“ muzeum doporučuji!

Praha, 11. 7. 2022